Kan e-postmarknadsföring bota vansinne?
Av Zandra Preston | zandra.preston@ungapped.com
Albert Einstein sa en gång att definitionen av vansinne är att göra samma sak om och om igen men förvänta sig olika resultat. Om Einstein levt idag hade han antagligen sett en hel del vansinne inom marknadsföring – ogenomtänkta kampanjer och erbjudanden där mottagaren inte är den egentliga huvudpersonen. Kampanjer och erbjudanden som på grund av tidsbrist och ekonomiska krav justeras en aning och sedan skickas ut igen.
Vi gör samma misstag och förväntar oss ändå nya resultat.
Med e-postmarknadsföring behöver du inte upprepa misstagen eftersom du enkelt kan ta reda på den viktigaste av alla frågor inom marknadsföring – vad vill min kund ha? Först när vi ställt frågan och börjat få in svar kan vi anpassa vårt budskap och paketera erbjudandet efter kundens önskemål. Med andra ord – vi behöver inte vara vansinniga enligt Einsteins definition, eftersom vi har kunskapen och verktygen för att ändra vår strategi.
Tio av e-postmarknadsföringens tydliga fördelar
1. Snabbt och effektivt
Marknadsförarens bistra verklighet är den ständiga kampen för synlighet. Konsumenternas intresse och köpvillighet ligger i centrum för alla ansträngningar men konsumenterna är sällan trofasta och en reklamkampanj du gjorde för tre veckor sedan är redan bortglömd. Du behöver därför effektiva kanaler och det är här som e-postmarknadsföring verkligen levererar. Du klickar på SKICKA-knappen och ditt nyhetsbrev, enkät eller kampanj ligger omedelbart i mottagarens inkorg. Dessutom kan du själv styra över utgivningsplanen och behöver inte vänta på formgivare, reklambyrå, annonsplats eller andras utgivningsscheman. En kampanj som går ut via e-post är snabb och effektiv från tillverkning till leverans.
2. Snäll mot plånboken
Att skicka en kampanj till 200 000 mottagare via traditionella medier kan snabbt bli väldigt dyrt. TV- och radioreklam kostar multum både att tillverka och att sända. Annonstavlor är dyra och man måste planera långt i förväg och tryck, kuvert och porto kan dränera en budget. När du gör digitala nyhetsbrev slipper du många utgifter och behöver inte anpassa dig efter andra. Du betalar en abonnemangsavgift baserat på antal mottagare och du använder mallar för dina utskick vilket gör att du inte behöver investera i ny formgivning för varje utskick.
3. För stora och små
Stora företag med stor budget kan göra stora marknadsföringsinsatser men med e-postmarknadsföring kan även små företag med liten budget sköta sin marknadsföring i stor skala. Den här typen av marknadsföring fungerar lika bra för den enskilda firman som för ett internationellt multiföretag.
4. Du lär känna din kund
Kunder glömmer snabbt bort oss. Det finns för många erbjudanden och för många företag som vill fånga konsumentens uppmärksamhet. Därför är det så viktigt att bygga långsiktiga relationer med kunden. Låt dem veta att du finns, påminn om din existens med roliga fakta, en gåva, en intressant historia eller ett erbjudande de inte kan motstå. E-postmarknadsföring är finurligt eftersom det är enkelt att påminna kunden om att du finns utan att det kostar halva årsbudgeten.
5. Enkelt med statistik
De flesta verktyg har välutvecklade funktioner för att följa upp statistik I realtid. Du ser hur många som öppnat eller klickat på en länk i ditt utskick och exakt vilken mottagare som har valt att klicka på en specifik länk. Värdefull information som följs upp med anpassade utskick.
6. Anpassat efter mottagaren
Hur får du en kund att känna sig speciell? Har du ett handfull kunder är det inte så komplicerat men växer kundstocken blir det snabbt besvärligt att hålla reda på vad som gör en specifik kund glad och nöjd. När du använder digitala nyhetsbrev kan du anpassa efter mottagarens ålder, kön, intressen eller geografiska läge. Du skapar olika erbjudanden som varierar beroende på mottagarens förutsättningar och kan på så sätt kommunicera med varje kund utifrån dennes intressen och önskemål.
7. Automatisera mera
Har du återkommande reor, evenemang, mässor eller tävlingar? Med e-postmarknadsföring förbereder du utskick flera månader i förväg och schemalägger när de ska gå ut. Du kan automatisera välkomstbrev till nya kunder eller se till att varje kund som fyller år får en hälsning och ett litet födelsedagserbjudande.
8. Gör-det-själv
När du gör utskick med digitala nyhetsbrev behöver du inte förlita dig på reklambyråer eller formgivare. De flesta verktyg för e-postmarknadsföring är enkla att hantera och du behöver inga kunskaper i formgivning eller programmering. Du utgår helt enkelt ifrån en mall som är anpassad efter din grafiska profil och som du använder om och om igen. Du ändrar bara text och bild och får ett unikt nyhetsbrev varje gång.
9. Enklare arbetsdag
E-postmarknadsföring är enkelt. Det är enkelt att komma igång, enkelt att göra ett utskick, enkelt att följa statistiken och enkelt att påbörja en positiv kundrelation. Det är bara att prova själv om du inte tror oss.
10. Du vet vad din kund vill ha
När du använder e-postmarknadsföring behöver du inte gissa vad din kund tycker om. När du gör ett första utskick, får du information om vilka erbjudanden som var populära och vilka kunder som tyckte om vad. Du behöver inte lägga stora summor på tillverkning, annonsplatser och tryck utan att veta om det kommer att ge några resultat. Du lär helt enkelt känna din kund och ju mer du vet, desto mer kan du anpassa erbjudanden och produkter efter mottagaren.