ug-se-blog-why shouldn't i send from outlook

Varför du inte ska skicka nyhetsbrev från din Outlook

Varför betala pengar för ett e-postverktyg när man kan skicka nyhetsbrev gratis ifrån sin Outlook?
Här är sex bra anledningar:

  1. Med ett e-postverktyg finns ingen risk att du råkar skriva in e-postadresser så alla mottagare ser dem och därmed ge bort dyra e-postadresser.
  2. Outlook erbjuder inga mailmallar och ger dig inga stora möjligheter att skapa något snyggt – dina mottagare kommer att tro att företaget missat tekniktåget och tänka ”fult nyhetsbrev = fula produkter = ingenting för mig”.
    Eller, fast du lyckats få till ett skapligt utseende i din Outlook ser mailet i alla fall illa ut när det öppnas i mottagarens inbox.
    Med ett bra e-postverktyg skapar du snygga nyhetsbrev som ser professionella ut och som speglar ditt företags image.
  3. Om du regelbundet skickar massmail från din Outlook riskerar du att din IP-adress blir svartlistad, vilket betyder att ditt mail antingen hamnar i mottagarens skräpkorg eller inte levereras alls.
  4. Enligt marknadsföringslagen måste nyhetsbrevets mottagare ges ett enkelt, tydligt och kostnadsfritt sätt att avanmäla sig från framtida nyhetsbrev. Outlook erbjuder ingen automatisk avanmälningslänk. Stor risk att mottagare som letar efter avanmälningslänken men inte hittar den markerar ditt nyhetsbrev som spam.
    Och även om du skulle få en indikation på att en mottagare inte vill ha fler mail finns det i Outlook ingen spärr som möjliggör att du inte råkar maila denne igen, vilket skulle skada företagets rykte.
  5. Med nyhetsbrev skickade från Outlook kan nya läsare inte signa upp sig och bli prenumeranter.
  6. Outlook erbjuder ingen statistik – varför vill du skicka nyhetsbrev där du inte kan få reda på hur många som öppnat det, se vilka som öppnat det, vilka länkar de klickat på och vilken slags artiklar dina läsare är intresserade av? Hur kan du förbättra företagets e-postmarknadsföring utan statistik?
Av Zandra Preston | zandra.preston@ungapped.com
You’ll find it hard to come across another person on Earth that knows our platform and our users as much as Zandra. She’s kind of like your customer service warrior and always speaks in the best interest of users.