Klick på knapp

Vad är en bra klickfrekvens för e-postmarknadsföring (CTR)?

Av Therese Tullgren | therese.tullgren@ungapped.com

Är företagets CTR bra?
Vad behöver jag göra för att förbättra den?
Vad för typ av CTR skapar framgångsrik epostmarknadsföring?

Vi får frågor som dessa nästa dagligen från våra kunder och nya användare av vårt verktyg. Det finns egentligen inget sammantaget svara på dessa frågor. Det som kan finnas tillgängligt är benchmarkdata.

I en undersökning som Ungappeds ägare Liana Technologies gjort, analyserades över en miljard nyhetsbrev som skickats av kunder i Europa, Mellanöstern och Hong Kong. Analysen täckte olika branscher, inklusive utbildning, media, offentliga sektorn m.fl.

Klickfrekvensen i alla branscher låg i genomsnitt på 7,09% och den högsta CTR som uppmättes i Europa låg på 9,74% strax efter kom Hongkong med 8,04% och sedan Mellanöstern med en CTR på 3,50%

Den genomsnittliga klickfrekvensen i alla branscher var 7,09 %. I Europa var CTR högst med 9,74 %, därefter Hongkong 8,04 % och sedan Mellanöstern med en CTR på 3,50 %.

Vi rekommenderar att du som e-postmarknadsförare borde lägga mer fokus på att förbättra dina egna siffror än att stirra på andras siffror. Eftersom men effektivt och enkelt kan mäta exakta resultat så är e-postmarknadsföring en fantastisk kanal och när man analyserar OR och CTR kan man också undersöka klick på en individuell nivå. Se också över framgången med olika delar i meddelandet genom att använda en värmekarta.

Den här artikeln beskriver kort vad klickfrekvens (CTR) är i e-postmarknadsföring samt ger dig tips på hur du kan förbättra nyhetsbrevets CTR.

Så här förklarar man CTR?
Klickfrekvens (CTR) visar antalet mottagare som klickat på en någon av länkarna i ditt nyhetsbrev och du kommer också att se att de räknar alla länkar som du haft i ditt nyhetsbrev. Genom e-postmarknadsföringens rapportering kommer du att se hur många gånger samt vilka som klickat på länkarna.

CTR frekvens

Vi delar också med oss av fyra tips som hjälper dig att förbättra din CTR. 🚀

Hur kan man förbättra nyhetsbrevets CTR?

1. Ha inte för mycket innehåll i ditt nyhetsbrev!

Att fylla sitt nyhetsbrev med för mycket innehåll är ett av det vanligaste misstagen inom om e-postmarknadsföring. Syftet med ett nyhetsbrev är att guida läsaren någonstans, t.ex. till en webbsida, en e-butik eller annan målsida.

Det är därför klokt att enbart ha teasers (dvs intressanta korta beskrivningar om vad som väntar när man klickat på länken) i nyhetsbrevet. Ett nyhetsbrev som har mindre innehåll är lättare att läsa och blir inte så övermäktigt för läsaren.

2. Få med en tydlig uppmaning (CTA)
Genom att använda Call-to-Action har man förutsättningarna för att få ut det mesta av de olika digitala marknadsföringskanalerna. I den digitala kanal som man använder är huvudsyftet en Call-to-Action (CTA) och den är vanligtvis den viktigaste länken. Det är då viktigt att man designar den tydligt så den sticker ut i brevet men teasertexten är minst lika viktig. Gör den så tilltalande som möjligt. En CTA som är väl implementerad möjliggör en avsevärd ökning av nyhetsbrevets CTR.

Vad utmärker en bra CTA:

  • Sticker ut från bakgrunden
  • Talar till dina mottagare
  • Intresserar läsaren att vidta en åtgärd
  • Är huvudbudskapet passande för ditt nyhetsbrev

3. Optimerad för mobilen

Att optimera ditt nyhetsbrev för mobilen är ett smart sätt att förbättra utskickets CTR.
Hela 81% läser sina nyhetsbrev på mobilen.

Det finns inget som är så frustrerande när brevets text är för liten eller knappar som man inte kan klicka på, så se till att teckenstorleken är tillräckligt stor så man kan läsa den och att CTA-knapparna syns för enkel mobilnavigering. Glöm inte att alltid testa dina nyhetsbrev på mobilen för att se om layouten ser bra ut och fungerar på mobilen.

4. Ta beslut om vad som är en bra siffra

För att på bästa sätt hålla koll på dina siffror för din e-postmarknadsföring ska du jämföra med tidigare siffror. Om du ser att de förbättras så är du på rätt väg och se till att inte stirra på ett specifikt mål för din epostmarknadsföring. Vad är målet med din e-postmarknadsföring? Är det fler besökare till webbplatsen du vill ha eller vill du bara informera dina kollegor om det senaste företagsnyheterna.

Intern kommunikation tenderar att ha öppningssiffror, nära 100% och B2B-utskick har en mycket lägre andel.

Om du är intresserad av att lära dig mer om e-postmarknadsföring kan du klicka dig vidare till ytterligare intressant innehåll nedan.

Kontakta oss så berättar vi mer!

 

Andra artiklar som kanske kan intressera dig.

Hur skapar du ett bra internt nyhetsbrev?
Säkerställ att ditt nyhetsbrev ser likadant ut hos alla mottagare
Så skriver du nyhetsbrev som konverterar!

Ta din marknadsföring till nästa nivå