Det är allt för lätt hänt att marknadsförare fastnar i att skynda på allt – vilket är fullt förståeligt. Vi har ju mycket att göra! Men vi måste ändå ta oss tiden och ta med kundresan i beräkningen i allt vi gör. Och ett av de största misstagen vi är benägna att göra i samband med enkäter (och för övrigt ett av de första misstagen man gör med) är just att marknadsförare glömmer bort kundresan när de skapar ett frågeformulär. Kom därför ihåg att du kan svara på följande frågor inför varje undersökning du skapar:

  • Varför är den här undersökningen viktig för oss?
  • Vad händer om vi inte kör den här undersökningen?
  • Varför skulle en kund eller annan viktig följare vilja svara på undersökningen?
  • När är den bästa tidpunkten att nå folk?
  • Hur är det bästa sättet att nå folk?
  • Hur kommer vi använda den insamlade datan från undersökningen för att förändra våra nuvarande affärsmål?

Struntar i mobiler

Eftersom jag arbetar med detta på daglig basis har jag väldigt lite tålamod med undersökningar och formulär som inte anpassas automatiskt för olika skärmstorlekar. Om jag påbörjar en undersökning Apå min mobil och märker att den inte anpassar sig för min skärm kommer jag direkt hoppa av och strunta i att svara på frågorna helt och hållet. Dina kunder eller följare kanske är mer förlåtande men jag kan garantera att du förlorar flera svar och folks generella fokus om du struntar i att anpassa ditt innehåll till mobiler. 

Användare av Ungapped kan andas ut! Era undersökningar är alltid anpassade för olika format. 

Jag tänker inte gå in på varför det är så viktigt att designa för mobiler eller hur viktiga våra telefoner är i vår vardag, för det finns överväldigande mycket information om dessa ämnen redan. Men vad jag vill få fram är att mobilanvändning är kärnan i ett gott engagemang. Om du vill att folk ska svara på dina frågor måste formuläret fungera på mobilskärmar – och på surfplattor och laptops. 

Gör en undersökning eller enkät som är för låååååååååååååååång

För ett par månader sedan hade vi en gästföreläsare från European Institute of Behavioral Analysis på ett av våra frukostseminarier. Under en timme fick Ungappeds användare smarta och praktiska råd från Mårten Westberg. Ett av dessa goda råd var att sluta göra så långa enkäter och frågeformulär.

Om en enkät är lång betyder det att du försöker få fram för mycket information i en enda undersökning. Om så är fallet är det bättre att dela upp undersökningen i flera olika och administrera dem vid olika tidpunkter (det vill säga inte alla på samma gång). 

 

Glömma bort de med olika typer av funktionshinder eller nedsättningar 

Hur många av dina enkätdeltagare har lässvårigheter som dyslexi eller problem med färgblindhet? Jag blir väldigt imponerad om du kan det exakta svaret på den frågan. Men jag har förståelse för om du inte vet – för för många marknadsförare är inte detta något man direkt tänker på. Men det borde man göra! Om det finns de som inte kan läsa din undersökning så lätt, varför skulle de då vilja svara överhuvudtaget?

Idealet vore om du använder dig av ett enkätverktyg som tar in sådant här i beräkningen och som gör det lättare för a) dig som designer och b) läsaren. Ungappeds användare är garanterade detta. Om du väljer att dela dina undersökningar via mejl kan du förhandsgranska dina formulär genom olika typer av filter för olika typer av nedsättningar och problem.

Alla de som läser dina mejl har också möjligheten att justera sina egna inställningar så att de bäst matchar deras behov.

Glömma bort det bästa sättet att dela din enkät på

Marknadsförare är hårt drillade med vikten av att känna sin publik eller sina kunder. Vi måste veta vilka de är, vad de värderar hos ett märke och vilka kanaler eller plattformar de föredrar att använda sig av. Men trots att vi har detta mantra inpräntat, händer det att vi glömmer bort det när det väl kommer till att skicka ut vår undersökning till våra kunder eller användare. 

Det är ett misstag som är lätt hänt. Man tänker att en delad länk genom en kommunikationskanal ska garantera många svar, men så är faktiskt inte fallet. Om de enda kontaktuppgifterna du har till dina kunder är ett telefonnummer eller en mejladress, ja då kommer inte en delning av enkäten på Facebook vara det bästa sättet att nå dina kunder på.

Samma sak gäller åt andra hållet. Om du har ett antal följare på Facebook som du inte har något telefonnummer eller någon mejladress till, då är det bortkastat att designa ett mejlutskick.

Poängen här är att du bör kombinera olika kommunikationskanaler. Du har antagligen mejladresser eller telefonnummer till dina kunder eller användare (eller de du vill ska svara på dina frågor) som inte följer dig i sociala medier. Men du har säkert också följare i sociala medier som du inte har några kontaktuppgifter till. Lösningen? Dela din enkät i alla kanaler där din publik finns. 

Börja använd dig av ett bättre enkätverktyg 

Om du läst igenom det här inlägget och känner att ditt nuvarande enkätverktyg inte hjälper dig att undvika dessa misstag, eller saknar andra smarta funktioner, så är det dags att byta till ett som ger dig det du behöver. Du kan komma igång med Ungapped helt gratis här.

Allt du behöver för digital kommunikation

Marknadsför dig via e-post

Kom igång med e-postmarknadsföring idag. Utgå från våra färdiga mailmallar och vår bildbank eller skapa enkelt egna utifrån din grafiska profil.

Läs mer här

Skapa undersökningar och enkäter

Gör bättre kundundersökningar och medarbetarundersökningar med vårt enkätverktyg.

Läs mer här

Skicka SMS till din målgrupp

Skapa effektiva kampanjer och nå din målgrupp snabbt via sms.

Läs mer här

Hantera events och inbjudningar

Skapa engagemang innan, under och efter ditt event med vår plattform.

Läs mer här

Marknadens bästa plattform för digital kommunikation

Allt du behöver i en plattform

Med Ungapped hanterar du dina events, e-postmarknadsföring, SMS-kampanjer och enkäter från samma ställe. Smidigt!

Support på svenska

Våra kommunikationsexperter hjälper dig gärna att lyckas med din kommunikation. All vår support erbjuds även på engelska.

Ta del av vår expertis

Våra experter finns alltid nära till hands och hjälper dig gärna att utveckla din kommunikation.

Ungapped har 1000-tals nöjda användare


Av rikardhegelund

rikardhegelund@gmail.com

Gå tillbaka till bloggen

Ta din marknadsföring till nästa nivå