Infoga kalenderhändelse i mail och anmälningsformulär

Om ditt företag anordnar event är det en mycket god idé att infoga kalenderlänkar till ditt anmälningsformulär, bekräftelsemail, påminnelsemail eller påminnelse-sms, som en service till respondenten. Eventet läggs då automatiskt in i respondentens kalender när hen klickar på kalenderlänken (alternativt laddas en kalenderfil ned hos respondenten som respondenten sedan kan lägga in i sin kalender).

Det finns dock många olika kalendrar. Nedan visar jag hur du går tillväga gällande de tre största digitala kalendrarna (Outlook, iCal och Google).

Helst bör du skapa en kalenderhändelse både i Outlook, iCal och Google.

  1. Skapa eventet i din egen Outlook-kalender.Glöm inte att ange:
    • Datum inkl. start- och sluttid
    • Plats
    • Beskrivning av eventet
    • Namn på ev talare
    • Viktig information som tex portkod eller parkeringsmöjligheter.

    Det kan också vara bra att sätta på en påminnelse på eventet, tex 24 h innan eventet ska äga rum.

    Spara eventet!

  2. Öppna eventet på nytt, gå till Arkiv-fliken och klicka på Spara som.
    Se till att filformatet är ”iCalender Format (‘.ics), ge eventet ett namn och Spara.
  3. Logga in på ditt Ungapped-konto och öppna ditt mail/anmälningsformulär.
    • Markera den text/knapp/bild som ska länkas till kalenderhändelsen.
    • Välj dokumentfliken och ladda upp din .ics-fil från din dator.
    • Markera filen och klicka på Infoga.
    • Spara!

    ladda upp din kalenderfil

    Klicka på bilden för att öppna i större format.