Använd pre-header

Pre-headern är vanligtvis det första man ser när man läser ett mail och ibland är det också det enda mottagaren av ditt nyhetsbrev kommer att se. Därför är det viktigt att använda denna plats som ett extra tillfälle att få mottagaren att läsa vidare.

Du har ofta bara några få sekunder på dig att fånga mottagarens intresse innan ditt nyhetsbrev hamnar i papperskorgen så det gäller att använda dessa sekunder väl. Skriv en kort text om mailets innehåll eller ännu hellre – har du ett erbjudande – lägg det redan i pre-headen.

Exempel

Bilden nedan använder sig av en preheader som är de två raderna innan loggan. Ofta ser man att här ligger en länk till webbversionen men detta är att slarva bort ett fint tillfälle. Området kallas för pre-header för att området precis nedanför – loggan och menyraden – kallas för ”header”.

Pre-header är det första som syns i ditt nyhetsbrev

använd pre-header i ditt nyhetsbrev

Gmail visar i inboxvyn mailets avsändare, ämne och några ord av den text som står först i mailet.

Har du lagt värdefull information i pre-headern visas den alltså redan innan mottagaren öppnat mailet. Vilken/vilka av nedanstående pre-headers skulle få dig att öppna mailet?

en väl använd pre-header ökar antal lästa mail
Outlook visar också första raden i mailet i den lilla blå ruta som dyker upp längst nere på din skärm när du får ett mail. Den text du lägger i pre-headern är alltså extra viktig. Lägg lite extra krut här!

pre-headern syns i pop-uprutan i Outlook