Ring oss: 08 410 413 13 Maila oss: support@ungapped.com
UTM-spårning på länkar
2023-02-01
Använder du dig av Google Analytics (GA) eller något liknande (till exempel Matomo) på din webbplats kan du i dina mejlutskick eller mejlmall slå på UTM-spårning av länkar.
Innloggad i det statistikverktyg ni har installerat på er webb kan du se exempelvis hur många besökare till din webb som nyhetsbrevet genererat, hur länge de stannade på sidan och hur många sidor på din webbplats de besökte.

GÖR SÅ HÄR:
- öppna ditt mejlutkast eller mejlmall
- öppna inställningarna (kugghjulet) i höger-spalten A
- Gå till ”Avancerat”-fliken
- Aktivera ”Spåra länkarna i mailet” B
- som standard kommer kampanjnamnet bli samma som ämnesraden, men du kan själv ändra kampanjnamnet till vad du vill. C
Cirka 24 h efter att mejlet skickats ut finns datan i ditt statistikverktyg.
De parametrar UG lägger på länkarna i mejlet är följande:
- utm_medium=email
- utm_source=Ungapped
- utm_campaign= mejlets ämnesrad eller det kampanjnamn du manuellt gett mejlet.
Google Analytics
- logga in på ditt Google Analytics-konto
- gå till Förvärv/Kampanjer/Alla kampanjer (Acquisition/Campaigns/All campaigns)
– här hittar du kampanjen.
