Webbkod för konverteringsspårning

En konvertering inträffar när någon klickar på en länk i ditt mailutskick som leder till ett användarbeteende du anser är värdefullt, t ex:

  • ett köp av en produkt i din webbshop
  • en registrering av uppgifter i ett formulär
  • en sidvisning av en sida du tycker att det är värdefullt att läsaren ser
  • ett lead
  • en nedladdning av ett produktblad, bruksanvisning eller annat dokument eller fil.

Men Ungapped kan du se hur många av dessa konverteringar som dina utskick genererar. Det fungerar så att du placerar en kodsträng på en målsida på din webbplats, och när sedan en konvertering sker från ett utskick visas detta i statistiken för just det utskicket.

Hur skapar jag en kodsträng för konverteringsspårning?

  1. Klicka på MER längst ned i vänstermenyn
  2. Välj Spårningskod
  3. Klicka på  Kopiera kod till urklipp
  4. Klistra in kodsträngen på en målsida på din webbplats (exempelvis en kvittosida). Koden placerar du på valfri plats mellan taggarna <body> och </body>, men inte inuti andra taggar.