A/B-testa ämnesraden

A/B-testa mailets ämnesrad
Klicka på bilden för att se en större bild.

  1. Öppna mailets Inställningar i höger-menyn
  2. Gå till Avancerat-fliken
  3. Aktivera A/B-testning av ämnesraden
  4. Ange de två ämnesraderna du vill A/B-testa
    (Detta gör du ovanför själva mailet, inte i högerspalten.)
  5. Ange hur många Procent av din mottagarlista som ska användas till A/B-testet
  6. Ange under hur lång tid A/B-testet ska fortgå (1-24 h).
    OBS! Har du färre än 100 mottagare så delas hela din mottagarlista i två lika stora delar – hälften får A-mailet och den andra hälften får B-mailet – och mailet skickas på en gång.
  7. Ange vad som ska räknas som ”vinnare” – antingen den version som får flest öppningar eller den version som får flest klick.
  8. Skicka ut mailet.

När A/B-testet är klart och en vinnare utsetts skickas vinnarvarianten automatiskt ut till de resterande kontakterna på din mottagarlista.
Om A/B-testet slutar oavgjort så skickas den variant ut som du markerat med ett hjärta.
hjärtmarkera ämnesraden

Exempel:
Jag har totalt 1000 kontakter på min mottagarlista och har inställningen att 20 % ska A/B-testas, och den variant som får flest öppningar ska utses till vinnare efter 6 timmar. Jag påbörjar testet klockan 12.

  • 10 % (100 mottagare) får variant A klockan 12.
  • 10 % (100 mottagare) får variant B klockan 12.
  • 80 % (800 mottagare) får den vinnande varianten klockan 18.