Workflow B2C

Marketing automationsflöden för B2C

Av therese.tullgren@ungapped.com | therese.tullgren@ungapped.com

I marknadsföringsteam är marketing automation en stor tillgång. Tekniken är mångsidig och möjliggör för marknadsförare att göra riktade kampanjer. I vår senaste undersökning var det 30 % av tillfrågade marknadsförare som inte använde marketing automation men planerar att börjar använda tekniken inom kort och enligt Email Today använder ca 51 % av alla företag marketing automation idag.

Marketing automation är det perfekta verktyget att använda för en mängd olika kampanjer inom både B2C och B2B. Verktyget är också perfekt för att skicka meddelanden till rätt person vid rätt tidpunkt. Marketing automation för B2C används mest när man vill skicka personliga meddelanden samt förbättra kundupplevelsen. För att maximera konverteringsgraden och göra prospekts till kunder används B2B marketing automation.

I denna artikel kommer vi gå igenom exempel på marketing automation för B2C.

Då sätter vi igång!🏃

  • Engagera kunderna igen
  • Få in leads och ta hand om dem
  • Generera Mer- eller korsförsäljning
  • Fråga efter en referens
  • Kontakta kunden efter nytt köp

Engagera kunderna igen
Ett mål marknadsföraren har är att få potentiella- och befintliga kunder att engagera sig i varumärket. Enligt Social Media Today var det 36% av tillfrågade marknadsförare som ansåg att marketingautomation är ett bra sätt att få kunderna att engagera sig.

Hur ser det då ut med åter engagemang? Att tvinga någon att integrera med ditt varumärke är en sak, men att göra det flera gånger är en annan. Med marketing automation kan du specifika och personliga scenarier för att att locka tillbaka dina kunder igen.

Ett scenario för: Automatiseringsflöde för återengagemang
Efter första kontakten med varumärket, när någon loggat in på appen eller på webbplatsen, eller om de har avslutat prenumerationen för nyhetsbrev, kan du vänta ett par dagar innan du skickar ut en påminnelse om att kolla ditt senaste innehåll eller att det nu går att anmäla sig till en kurs.

En automatisering kan vara ett e-postmeddelande eller push-notis på telefonen.
Man ställer enkelt in påminnelsen några dagar efter första kundkontakten om de fortfarande inte kommit tillbaka.

Samla fler leads och vårda dem
Man kan enkelt skapa enkla automatiserade flöden för leadgenerering och du kan själv välja hur avancerade flöden du behöver skapa för att vårda ditt lead.

Vårda leads genom leadsgenerering och automationsflöden:

Första scenariot:
Ett sätt är att ha ett formulär på webbplatsen för att skapa ett marketing automationsflöde för att generera leads. Det kan vara instruktioner om en produkt eller tjänst samt nedladdning av en guide. Flödet kommer då att bestå av en trigger (när man fyllt i formuläret) och ett e-postmeddelande med det innehåll som användaren laddat ner.

Andra scenariot:
Vill du vårda dina leads kan du lägga till fler element i ditt flöde. Efter att någon laddat ner ett dokument, vänta 2 – 3 dagar och skicka sedan ut ett nytt mail med lite mer information om det innehåll som tidigare har laddats ner. Som exempel kan det vara ett intyg eller annat relaterat innehåll som intresserar läsaren.

Automationsflöde

Marketing automationsflöde för att generera leads.

Mer- och korsförsäljningsflöde
För att skapa mer- och korsförsäljningskampanjer tar man hjälp av marketing automation.

Scenario:
Vid ett köp kan du skicka ut det första e-postmeddelandet för uppföljning till din första- eller återkommande kund. Något senare (ungefär efter en vecka), skicka då ytterligare ett e-postmeddelande för att marknadsföra en annan tjänst/produkt som kan vara till nytta för kunden efter tidigare inköp. Du kan också avstå från att skicka ut något uppföljningsmail för att göra flödet kortare och endast skicka ut ett mail med mer- eller korsförsäljning en vecka efter kundens första köp.

Referens
För att potentiellt utföra merförsäljning kan man fråga efter en referens. Att erbjuda något i utbyte mot referensen (t.ex. vinna ett presentkort) gör det möjligt att stanna kvar i kunden sinne och få fler kunder efteråt.

Automatiseringsflöde för hänvisning:
När man mottagit en referens är det vanligt att man tackar användaren för köpet eller registreringen genom att t.ex. inkludera en personlig kod i e-postmeddelandet.
Personliga koden kommer att användas för spårning för att ta reda på vilka kunder hänvisade varumärket vidare till vännerna.

Användningen av den personliga koden triggar igång ett automatiskt e-postmeddelande till kunden med ett tack och påminnelse om fördelen de fick.

Kundkontakt efter ett nytt köp
Att nå kunden efter ett köp är ett mycket bra sätt att behålla kunden uppmärksamhet, vilket i sin tur kan leda till ett nytt köp i framtiden. Denna typ av utskick behöver inte ha ett erbjudande, som automationsflödet för mer- eller korsförsäljning. Om du skriver inlägg för en blogg kan du skicka med artiklar som rör produkter eller tips på hur du kan använda produkten eller tjänsten. Genom att göra så stannar du i minnet hos kunden och sannolikheten att kunden köper igen ökar.

Automatiseringsflöde för ett nyligen genomfört inköp:
Om du t.ex. säljer använda kan du skicka ett e-postmeddelande med information om skötselråd för väskan de precis köpt och vilka fler färger som väskan har. I ett uppföljningsmail kan man informera om andra märken och deras värderingar och en CTA knapp gör det möjligt för läsaren att besöka webbsidan igen och få ytterligare information.

Sammanfattningsvis
Det behöver inte vara en komplicerad process att sätta upp ett automationsflöde. Du kan börja med korta enkla flöden och succesivt göra dem mer avancerade när du behärskar processen mer. Marketing automation gör livet enklare för oss marknadsförare genom att automation sparar mycket tid och skickar rätt meddelande vid rätt tidpunkt. Är du inte bekant med denna teknik är det dags att sätta igång arbetet med automatiserade flöden.

Läs mer om vårt verktyg Marketing Automation!

Kontakta oss så berättar vi mer!

Andra artiklar som kanske kan intressera dig. 📚

6 anledningar till varför du bör komma igång med mediebevakning
Vad är en bra klickfrekvens för e-postmarknadsföring (CTR)?
Varför är SEO viktigt? Vi går igenom grunderna för sökmotoroptimering

Ta din marknadsföring till nästa nivå