undvik onödiga spampoäng

Jobba med och inte mot spamfilter – tio tips som sänker spampoäng

Spamfilter är ett problem både för seriösa e-postmarknadsförare och spammare. Filtren blir hela tiden allt striktare i sin granskning av inkommande e-post, vilket i sin tur leder till att fullt legitim e-post ibland inte kommer fram. Det kan alltså hända att vissa läsare inte får sina nyhetsbrev, trots att de verkligen vill ha dem. Så hur hanterar du detta?

Tio tips som sänker spampoängen

De flesta spamfilter använder ett system där de filtrerar bort e-post baserat på spampoäng – alltså misstänkta element. Ju fler misstänkta element nyhetsbrevet innehåller, desto högre spampoäng får det och baserat på mailets spampoäng åker ditt utskick antingen direkt i mottagarens skräpkorg, levereras inte alls eller når inkorgen.

  1. Balans mellan text och bild
    Spamfiltren väger textens och bildernas tyngd mot varandra och ger nyhetsbrev som mestadels består av bilder spampoäng. Ha därför en välavvägd balans mellan text och bild för att undvika att få onödiga spampoäng. Undvik att göra texter som en bild – text ska vara text så långt det går.
  2. Tänk på ordvalet
    Det är ganska självklart att du bör undvika ord som viagra och rolex då de används i många spammail, men även oskyldiga ord som exempelvis sex (siffran), fri, fritt, gratis, grattis, vinn, pengar, kredit och rabatt kan innebära problem. Några specialfall är ord som på engelska betyder något helt annat än på svenska. ”Nu är vintern slut!” är till exempel en mycket dålig ämnesrad.
  3. Lägg in alt-texter på alla bilder
    En alt-text är den text som syns i vissa mailklienter om bilderna inte visas, och den text som hörs när funktionshindrade besökare använder hjälpmedel för att läsa upp webbsidans innehåll. Att inte ha angivit alt-texter ger onödiga spam-poäng.
    Så här anger du alt-texter i Ungapped »
  4. Skriv inte hela ord i VERSALER
    Många spammare använder versaler för att fånga uppmärksamhet. Detta gäller både ämnesrader och brödtext. ATT ENBART SKRIVA MED VERSALER KÄNNS OCKSÅ SOM ATT DU ”SKRIKER” ÅT LÄSAREN.
  5. Textstorlek och textfärg
    Undvik längre texter med extremt stor textstorlek eller extremt liten textstorlek. Lagom är bäst.
    Undvik också att ha många olika färger på texten, och göm inte text i mailet genom att ge texten samma färg som bakgrunden.
  6. Tydlig avsändaradress
    Luddiga avsändare får spamfilter att gå i spinn. Är din avsändaradress lätt för läsaren att identifiera blir även spamfilter positivt inställda. Avsändaradressen ska därför hellre vara kundtjanst@.se än 5586@.se.
  7. Utropstecken, frågetecken och apostrofer
    Om du går loss på utropstecken (!) kommer spamfiltren att gå loss på ditt utskick. Utropstecken ska användas sparsamt och absolut inte flera åt gången (!!!). Samma sak med frågetecken (???). Även apostrofer (’) kan orsaka problem. Skriv därför gärna utan apostrofer – alltså staden istället för sta´n.
  8. Upprepa inte ämnesraden
    Undvik att upprepa ämnesraden i texten utan att göra några ändringar. Detta gäller speciellt i länkar och rubriker. Däremot går det fint att återanvända ämnesraden om du bara skriver om den en aning.
  9. Håll koden enkel
    Se över utskickets HTML-kod och ta bort skräpkod. Använd enkel och ren kodning – spamfilter triggas av komplicerad kod. Överlag rekommenderas enkel kod så att nyhetsbrevet ser likadant ut oavsett i vilken e-postklient det öppnas.
  10. Relevant innehåll
    Ha innehåll som är relevant för mottagaren, alltså något de kan vara intresserade av som privatperson eller i sin yrkesroll. Om mottagaren tröttnar på dina utskick kan denne anmäla utskicken som spam vilket får dig att hamna på så kallade svartlistor. Detta kan i sin tur leda till att varken dina eller din leverantörs utskick går ut till andra mottagare.

Ta för vana att alltid göra ett spamtest innan du skickar ut ditt nyhetsbrev skarpt. Ett bra och kostnadsfritt spamtest-verktyg du kan använda dig av är Mail Tester. Så här gör du ett spamtest med Mail tester »

Av Zandra Preston | zandra.preston@ungapped.com
You’ll find it hard to come across another person on Earth that knows our platform and our users as much as Zandra. She’s kind of like your customer service warrior and always speaks in the best interest of users.