E-postklienter och deras respektive vanor och ovanor

Formgivning av e-postutskick är inte samma sak som att formge för webb eller tryckmaterial. Anledningen är att formgivning för webb endast behöver ta hänsyn till ett fåtal webbklienter medan formgivning för e-post måste anpassa sig efter ett stort antal e-postklienter. I en drömvärld ser dina e-postutskick likadana ut oavsett om de öppnas i Outlook, Gmail eller Yahoo. Men i verkligheten har e-postklienterna egna sätt att tolka html-koden i dina utskick och det gör att  utseendet inte alltid blir som du vill – om du inte vet vad du gör förstås.

Är du inte formgivare själv ska du inte bli skrämd. Det är egentligen bara detta du behöver ta till dig: Om du däremot är van vid html och vill ge dig på att formge egna nyhetsbrev kommer här en del tips och tricks för just formgivning av html-mail.

  • Att formge för e-postutskick är inte samma sak som att formge för webb.
  • Anlita någon som har gjort mallar för e-post tidigare – både form och html.
  • Välj ett verktyg för e-postmarknadsföring med en funktion som förhandsgranskar utskick i de vanligaste e-postklienterna.
  • Anlita en leverantör av e-postmarknadsföring som gör mallar till ett rimligt pris och som erbjuder supportstöd under hela processen.

I klassrummet med html-mail

Med tanke på e-postmarknadsföringens fördelar och det växande antal företag som använder e-post för kampanjer och erbjudanden kan du tryggt utgå ifrån att html-mail är här på en längre visit. Vilket betyder att vi måste lära oss leva med deras små egenheter. Generellt sett delas e-postklienter upp i tre kategorier:

Stjärneleverna

E-postklienterna i denna kategori är pålitliga i sin återgivning av html och inkluderar Thunderbird, Apple Mail och Opera Mail. Dessa elever sitter längst fram i klassen, för noggranna anteckningar och kan ordagrant svara på frågor. Att formge för dessa klienter är  relativt enkelt och deras inneboende logik tar god hand om din kod.

Mellaneleverna

Här finns den största gruppen e-postklienter som bland annat innehåller Outlook 2003, Outlook Express och Yahoo Mail. Även om det förekommer en del variationer på hur dessa klienter läser din kod, minns de i stora drag vad du har lärt ut och provresultaten är ofta godkända om än inte lysande.

Problembarnen

Grupp tre är renodlade strulputtar. De kommer sällan till lektionerna och skulle de dyka upp, sitter de längst bak och kastar spottbollar. Outlook 2007, 2010 och 2013 må vara deras tappra ledare, men gruppen inkluderar även Gmail och Lotus Notes. Rebelliskt  väljer de en egen strategi som i stora drag ignorerar din html. Vanliga problem är:

  • Inget eller dåligt stöd för bakgrundsbilder.
  • Inget eller dåligt stöd för Cascading Style Sheets (CSS)
  • som är ett språk som beskriver exempelvis typsnitt, färg och form.
  • Dåligt stöd för padding och marginaler.
  • Skriver om din kod med egna css-klasser.

Har du börjat känna dig osäker? Var inte det. Tänk på att det finns lärare som kan lirka, muta och skämta in kunskap i den motsträvigaste elev. På samma sätt finns det folk som kan hantera besvärliga e-postklienter.

Av Zandra Preston | zandra.preston@ungapped.com
You’ll find it hard to come across another person on Earth that knows our platform and our users as much as Zandra. She’s kind of like your customer service warrior and always speaks in the best interest of users.